O projekcie

Pixel w Paragrafie, prawo w grach i gry w prawie 

Tam, gdzie prawo spotyka gaming zaczyna się prawdziwa rozgrywka!

Zrozum prawo, które kształtuje świat gier wideo

Prawo w gamingu to nie tylko regulacje PEGI czy spory o licencje. To wielkie procesy sądowe, które zmieniają przyszłość branży, kontrowersje wokół cyfrowej własności i próby uregulowania dynamicznie rozwijających się technologii, takich jak NFT, AI i mikropłatności.

Czy wiesz, że Sony i Microsoft toczą nieustanną wojnę patentową o kontrolery i technologie VR?
Czy zastanawiałeś się, czy masz pełne prawa do gier, które kupujesz cyfrowo, czy tylko „prawo do grania” na łasce platformy?
Czy wiesz, że w USA uznano, że wojskowe pojazdy w Call of Duty nie naruszają praw do znaków towarowych, ale czy w Europie byłoby tak samo?

To właśnie Pixel w Paragrafiemerytoryczna analiza prawna branży gamingowej, oparta na faktach, orzecznictwie i obowiązujących przepisach. Bez zbędnego żargonu, ale na poziomie, który pozwoli Ci zrozumieć, jak prawo zmienia gaming i jak gaming wpływa na prawo. 👨‍⚖️ Kto za tym stoi?

Projekt prowadzi Piotr Kantorowski – radca prawny, autor książek i podcaster, który na co dzień doradza firmom z branży digital, e-commerce i IT. Prowadzi podcast Prawo dla Biznesu, a prawne aspekty popkultury w tym gamingu to jego pasja.Piotr jest też ultramaratończykiem co zupełnie nie ma znaczenia w kontekście tego projektu, ale ponieważ wiemy, że bardzo go to jara to piszemy Wam o tym!

Jeśli chcesz wiedzieć, jak Nintendo, CD PROJEKT RED czy EA radzą sobie na salach sądowych, dobrze trafiłeś.


🎧 Podcast Pixel w Paragrafie – analizy, których nie znajdziesz nigdzie indziej

Pixel w Paragrafie to podcast, który rozbiera na czynniki pierwsze najważniejsze procesy i regulacje w gamingu. Każdy odcinek to dogłębna analiza, ale w przystępnej formie i w oparciu o sprawy, które rzeczywiście miały miejsce!

🔹 Tetris i zimna wojna licencyjna – jak radziecka gra stała się narzędziem biznesowej wojny Zachodu?
🔹 Lootboxy a hazard – co mówi na to prawo UE?
🔹 Pac-Man kontra K.C. Munchin! – czy można opatentować mechanikę gry?
🔹Przemoc w grach i cenzura – czy gry to forma wypowiedzi, która nie wolno cenzurować?
🔹 FIFA i prawa do wizerunku piłkarzy w reklamie Burger Kinga – czy prawo do wizerunku w grze to prawo do reklamy innych marek?

📢 Słuchaj na Spotify, Apple Podcasts i YouTube!


📩 Chcesz więcej? Zapisz się na newsletter Pixel w Paragrafie!

Prawo w gamingu jest jak sandbox – dynamiczne i nieprzewidywalne. Bądź na bieżąco z najważniejszymi sprawami:

Najciekawsze historie ze świata gamingu z prawem w tle
Skróty najważniejszych procesów i ich wpływ na przyszłość branży
Konteksty historyczne – bo każde prawo kiedyś miało swój pierwszy spór

Nie pozwól, by twój ulubiony tytuł stał się częścią prawnej burzy, a ty o tym nie wiedziałeś.

Zapisz się na newsletter!


🔍 Analizy Pixel w Paragrafie – dogłębne spojrzenie na prawo w gamingu

1️⃣ Własność intelektualna i znaki towarowe

Tetris – walka o prawa do gry, która nigdy nie miała być komercyjna
🕹️ Tetris nie miał właściciela – był własnością radzieckiego rządu. Jak wyglądała batalia o licencję między ELORG, Robertem Steinem, Mirrorsoft i Nintendo? Czy było możliwe, żeby Atari i Nintendo miały jednocześnie licencję na Tetrisa?

Humvee kontra Activision – kiedy znak towarowy w grze jest legalny?
🚜 Czy Call of Duty musiało płacić za Humvee? W USA sąd uznał, że realistyczne odwzorowanie wojskowego sprzętu jest chronione Pierwszą Poprawką. Ale w Europie? Tutaj ochrona znaków towarowych działa nieco inaczej.

2️⃣ Spory licencyjne i regulacje rynku

GTA i pozwy celebrytów – czy Lindsay Lohan miała rację?
🎥 Lohan twierdziła, że bohaterka GTA V to jej alter ego. Sąd uznał inaczej. Jakie są granice inspiracji w grach i gdzie kończy się parodia?

Wizerunek piłkarzy w FIFA – kto kontroluje awatary w grach?
⚽ EA miało umowy z federacjami piłkarskimi, ale czy indywidualni piłkarze mogli domagać się wynagrodzenia za swoje wirtualne odpowiedniki? Co mówią na to regulacje FIFPro?

3️⃣ Hazard, mikrotransakcje i nowe technologie

Lootboxy – hazard czy mechanika gry?
💰 Belgia i Holandia zakazały lootboxów jako formy hazardu. UE rozważa jednolitą regulację. Jak wpłynie to na przyszłość gier jako usług (GaaS)?

NFT i gaming – cyfrowa własność czy nieuregulowany chaos?
🎟️ Czy zakupione NFT w grach daje realne prawa własności? Co z podatkami? Kiedy NFT staje się papierem wartościowym?

4️⃣ Granice prawa i cenzura w gamingu

Manhunt 2 – pierwsza gra zakazana w Wielkiej Brytanii
🔪 Jakie argumenty podnosiło BBFC, aby zablokować grę? Czy VAC, który pozwolił na jej wydanie, popełnił błąd prawny?

AntyKomor i interwencja ABW – gdzie kończy się satyra, a zaczyna przestępstwo?
🏛️ Gra flashowa z prezydentem Komorowskim wywołała interwencję służb. Czy znieważenie polityka w grze może być przestępstwem?


🔟 10 powodów, dla których warto śledzić Pixel w Paragrafie

1️⃣ Masz w jednym miejscu wszystkie ważne sprawy prawne z gamingu
2️⃣ Dowiesz się, które firmy walczą w sądach i dlaczego
3️⃣ Zrozumiesz, jak działa prawo własności w grach
4️⃣ Poznasz tajniki licencjonowania postaci, mechanik i wizerunków
5️⃣ Zrozumiesz, jak NFT, AI i mikropłatności zmieniają prawo
6️⃣ Otrzymasz analizy regulacji, zanim wejdą w życie
7️⃣ Dowiesz się, jak sprawy sądowe wpływają na Twoje prawa jako gracza
8️⃣ Poznasz najciekawsze historie sądowe z gamingu
9️⃣ Zyskasz argumenty do dyskusji o prawnych aspektach branży
🔟 Będziesz zawsze o krok przed zmianami w prawie gier